W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 23 maja 2024 roku o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U. z 2024 roku pozycja 859),
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziechowach-Wieprzu informuje, że:
od dnia 1 sierpnia 2024 roku do dnia 30 września 2024 roku, można składać wnioski o wypłatę bonu energetycznego w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Radziechowach-Wieprzu w Dziale Świadczeń dla Rodzin - budynek Gminnego Klubu Sportowego, Wieprz 940, pokój nr 1 (na boisku GKS przy Urzędzie Gminy Radziechowy-Wieprz).
Druk wniosku oraz informacja o przetwarzaniu danych osobowych (RODO), dostępne są na stronie internetowej Urzędu Gminy Radziechowy-Wieprz oraz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Radziechowy-Wieprz.
Wniosek złożony po dniu 30 września 2024 roku pozostawia się bez rozpoznania.
Bon energetyczny przysługuje:
- osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 2.500,00 zł;
- osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1.700,00 zł na osobę.
Gospodarstwo domowe tworzy:
- osoba fizyczna, samotnie zamieszkująca i gospodarująca (gospodarstwo domowe jednoosobowe),
albo
- osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego. Przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustalana jest na podstawie dochodów osiągniętych w 2023 roku.
Do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu stosuje się przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych.
W przypadku gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę przekracza kwotę 2.500,00 zł/1.700,00 zł bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy pomiędzy kwotą bonu energetycznego, a kwotą o którą został przekroczony przeciętny miesięczny dochód na osobę. W przypadku gdy wysokość bonu energetycznego jest niższa niż 20 zł, bon ten nie przysługuje.
Bon energetyczny przysługuje za okres od dnia 1 lipca 2024 roku do dnia 31 grudnia 2024 roku i jest wypłacany jednorazowo. Wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia.
Bon energetyczny przysługuje w wysokości:
- 300,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
- 400,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
- 500,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
- 600,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w artykule 27a ustęp 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków, do dnia 1 kwietnia 2024 roku, albo po tym dniu - w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
- 600,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
- 800,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
- 1.000,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
- 1.200,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
Wnioski można składać:
- tradycyjnie (papierowo) – w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej Radziechowy-Wieprz w Dziale Świadczeń dla Rodzin – budynek Gminnego Klubu Sportowego, I piętro /na boisku przy Urzędzie Gminy Radziechowy-Wieprz/ w godzinach: poniedziałek, wtorek i środa 7:00-15:00, czwartek 7:00-16:00, piątek 7:00-14:00.
- za pośrednictwem operatora pocztowego,
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej – wniosek składany w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku podmiot realizujący bon energetyczny wzywa osobę ubiegającą się o dodatek do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
W przypadku gdy osoba złoży wniosek bez wymaganych dokumentów, podmiot realizujący bon energetyczny przyjmuje wniosek i wyznacza termin nie krótszy niż 14 dni i nie dłuższy niż 30 dni na uzupełnienie brakujących dokumentów. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- Przyznanie bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji.
- Informację o przyznaniu bonu energetycznego organ właściwy przesyła wnioskodawcy na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej. W przypadku, gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej, organ właściwy odbierając wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu bonu energetycznego. Nieodebranie wyżej wymienionej informacji nie wstrzymuje wypłaty tego bonu.
- Odmowa przyznania bonu energetycznego, korekta lub odmowa korekty wysokości przyznanego bonu energetycznego, uchylenie lub zmiana prawa do bonu energetycznego oraz rozstrzygnięcie w sprawie zwrotu bonu energetycznego albo pobranego nienależnie lub w nieprawidłowo ustalonej wysokości, wymagają wydania decyzji.
Wszelkie dodatkowe informacje można uzyskać telefonicznie w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej Radziechowy-Wieprz pod numerem telefonu: 609 354 083 lub 607 093 087.