Projekt polegał na tym, abyśmy już w gimnazjum poznali podstawowe pojęcia związane z ekonomią. Dzięki możliwości wzięcia udziału w tym projekcie, uczyliśmy się poprzez zabawę, co było miłą odmianą od kartkówek i testów, z którymi spotykamy się na co dzień. Poznaliśmy pojęcia takie jak: wolny rynek, popyt, podaż, giełda oraz wiele innych. Ciekawą formą nauki były ćwiczenia takie jak „giełda jabłek”, gdzie podzieleni na grupy sprzedawaliśmy lub kupowaliśmy, w zależności od pełnionej funkcji, jabłka. Po każdej transakcji otrzymywaliśmy nową karteczkę z informacją, że jeśli sprzedamy jabłka za mniej niż np. 8 zł, stracimy. Tak samo było z drugą stroną, która jeżeli zakupiła jabłka za więcej niż podana na kartce suma- traciła. To zmusiło nas do przemyślenia, czy zawsze warto upierać się przy swojej cenie. Wspólnie ustaliliśmy, że czasami należało stracić, aby później zyskać. Dzięki temu poznaliśmy pojęcie takie jak „równowaga rynkowa”.
Wykonywaliśmy plakaty, odwiedziliśmy bankic- wszystko po to, aby rozwinąć swoją wiedzę na temat ekonomii.
Uzupełnialiśmy także tabele, które pomogły nam uświadomić sobie własne zalety, osiągnięcia, umiejętności, ale także wady, bo każdy z nas je posiada. Dzięki temu mogliśmy zastanowić się nad naszą karierą zawodową. Bawiliśmy się też w produkcję książek. Podzieliliśmy się na grupy, wymyśliliśmy swoje nazwy wydawnictw i zabraliśmy się do roboty. W naszych zajęciach nie zabrakło śmiechu, ale także rywalizacji.
Każdego dnia prezentowaliśmy sobie efekty naszych prac. Każdy z nas mógł wykazać się indywidualnie, ale bardzo ważna była współpraca.
Oprócz naszego uczęszczania na zajęcia, codziennie dodawaliśmy krótki opis i fotorelację z tego, co udało nam się danego dnia osiągnąć, na bloga stworzonego na potrzeby projektu. Zapraszamy do zapoznania się z tym, co się działo, oczywiście z naszej perspektywy! (http://www.nawlasnekonto.pl/aktualnosci/zespol-szkol-gimnazjum-publiczne-nr-1-im-ks-pral-st-gawlika-w-radziechowach-e5)
W ramach zajęć udało się nam również odwiedzić zakład lokalnego przedsiębiorcy pana Andrzeja Ozimińskiego, który jest producentem urządzeń elektrycznych do kopalń, oraz Bank Spółdzielczy Etno-Bank w Radziechowach-Wieprzu gdzie zostaliśmy przyjęci przez samego prezesa pana Przemysława Kubaszka, który przybliżył nam historię banku oraz opowiedział nam jak działa bank. Udało się nam również wziąć udział w warsztatach zorganizowanych przez Bank PKO SA w Żywcu. Wszystkim, którzy zechcieli poświęcić swój czas jesteśmy bardzo wdzięczni.
Dodatkowym wyróżnieniem dla nas jest to, iż jesteśmy jedyną szkołą z województwa śląskiego biorącą udział w projekcie. Ze swojej strony obiecujemy nie zmarnować zdobytej wiedzy oraz dzielić się nią, aby to czego się nauczyliśmy procentowało w przyszłości. Na koniec dodamy jeszcze, że wspólnie spędzony czas pomógł nam się zintegrować i dostrzec rzeczy, na które w codziennym biegu nie mamy czasu zwracać uwagi. Jesteśmy wdzięczni, że mogliśmy, i szczęśliwi, że zdecydowaliśmy się na udział w tym projekcie. Dzięki temu już teraz zaczniemy pracować „Na własne konto”.
Zuzanna Mieszczak
uczennica klasy II Ia gimnazjum