IX Ogólnopolski Konkurs Historyczny na Apel Poległych
,,Naród, który nie pamięta swojej historii
nie wart jest przeżycia”
Jan Paweł II
HONOROWY PATRONAT NAD KONKURSEM OBJĘLI:
- Ks. Biskup Roman Pindel – Ordynariusz Diecezji Bielsko – Żywieckiej
- Andrzej Kalata – Starosta Powiatu Żywieckiego
- Wanda Sadlik - Prezes Stowarzyszenia Rodzin Katyńskich w Bielsku-Białej
- Ks. Prałat Stanisław Bogacz - Dziekan Dekanatu Radziechowskiego
- Ks. Kanonik Ryszard Kubasiak – Proboszcz Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Św. Marcina w Radziechowach
- Przemysław Kubaszek – Prezes BS Radziechowy – Wieprz
- Maciej Mika - Wójt Gminy Radziechowy – Wieprz
- Piotr Piela – Przewodniczący Rady Gminy Radziechowy – Wieprz
- Tygodniki Źródło” ,,Niedziela’ ,,Gość Niedzielny”
Organizatorem konkursu jest:
Stowarzyszenie Dzieci Serc www.dzieciserc.org
IX Konkurs na Apel Poległych jest hołdem złożonym Wielkim Polakom, którzy oddali swe życie w obronie Ojczyzny lub poza jej granicami, walcząc w obronie słusznej sprawy.
Wartość narodu mierzy się m.in. pamięcią o bohaterskich czynach przodków
Celem Konkursu jest kształtowanie świadomości i patriotycznych postaw młodego pokolenia przez upowszechnianie wiedzy o historii Narodu Polskiego na przestrzeni dziejów oraz odnajdywanie ludzi, którzy w imię miłości oddali życie za innych, może mieszkali blisko nas, a obecnie pamięć o nich ulega zapomnieniu.
RADA KONKURSU
Ustanawia regulamin konkursu, powołuje Jury ( w skład, którego mogą wchodzić członkowie Rady, a także ustala regulamin jego pracy).
Członkowie Rady:
Dr Przemysław Dyrlaga – nauczyciel historii w Gimnazjum nr 2 w Wieprzu
Ks. Krzysztof Ciurla – wolontariusz Stowarzyszenia Dzieci Serc
Mgr Agnieszka Feder – wolontariusz Stowarzyszenia Dzieci Serc – Sekretarz Rady
Mgr Jadwiga Klimonda – prezes SDS
www.golgota-beskidow.pl www.dziecezja.bielsko.pl
REGULAMIN KONKURSU
&1
Temat :,,Apel Poległych:
Polskie Termopile na przestrzeni wieków
odczytany na Zaduszkach Narodowych w Gminie Radziechowy – Wieprz
dnia 3 października 2015 r.”
&2
Adresat: Konkurs kierowany jest do młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych - publicznych, społecznych i prywatnych
&3
Termin: Prace należy nadsyłać do 29 kwietnia 2015 - rocznica ,,Cudu w Dachau (decyduje data stempla pocztowego), pod adresem: Dzieci Serc ul. Abramska 2 34 – 381 Radziechowy z dopiskiem ,,Apel Poległych”- konkurs. Konkurs zostanie rozstrzygnięty do 15 maja 2015, po czym niezwłocznie nastąpi publiczne ogłoszenie wyników i rozdanie nagród. Treść wyłonionego w Konkursie ,,Apelu Poległych” zostanie odczytana w dniu 3.10.2015 r. podczas Zaduszek Narodowych w Radziechowach, na górze Matysce.
&4
Zasady przygotowania pracy:
- Praca może być przygotowana przez uczniów indywidualnie lub grupowo (do 5 osób włącznie), pod opieką nauczyciela lub innej dorosłej osoby, jak również bez takiej opieki; przy wsparciu szkół, drużyn harcerskich, klubów, domów kultury, świetlic, parafii i innych instytucji pracujących z młodzieżą, a także rodziny.
- Prace należy przesłać w dwóch egzemplarzach, podpisanych w sposób jednoznacznie identyfikujący autora/autorów oraz jego/ich dane adresowe.
- Do pracy powinna być trwale dołączona czytelnie i dokładnie wypełniona METRYCZKA PRACY, której formularz podany jest w załączniku.
- Nadesłane prace nie mogą być wcześniej nagrodzone w innych konkursach.
&5
Nagrody
- Jury przyzna uczniom nagrody i wyróżnienia (rzeczowe lub książkowe) indywidualne oraz zespołowe, a nauczycielom nagrody i wyróżnienia (rzeczowe, książkowe lub honorowe – dyplomy).
- Zwycięzca konkursu wraz z opiekunem zostanie zaproszony 3.10.2015 r. na Zaduszki Narodowe do Radziechów, podczas których będzie odczytany Apel Poległych wyłoniony w Konkursie.
- Decyzja Jury, co do podziału i formy nagród będzie nieodwołalna (nie podlega weryfikacji lub zaskarżeniu) i zostanie przedstawiona w formie publicznie ogłoszonego komunikatu.
&6
Przeznaczenie prac:
- Nadesłane prace nie będą zwracane autorom; po ocenie przez Jury, zostaną skatalogowane i zarchiwizowane w Stowarzyszeniu Dzieci Serc - gdzie stworzą odrębną kolekcję. Prace mogą być udostępniane wszystkim zainteresowanym na powszechnie obowiązujących zasadach archiwalnych.
- Prace, ich fragmenty lub streszczenia mogą być publikowane, przedstawiane lub wymieniane przez Organizatorów w specjalnej publikacji, ewentualnie w czasopismach ogólnokrajowych i lokalnych oraz w internecie, radiu, telewizji. We wszystkich przypadkach autorzy zachowują swoje prawa, również prawo do samodzielnej publikacji pracy
&7
Kryteria oceny Apelu Poległych:
- W ramach konkursu uczniowie przygotowują w formie pisemnej krótką, nie dłuższą niż dwie strony formatu A4, pracę pisemną - apel poległych – na podany temat.
- Ocenie będzie podlegać w systemie punktowym (w sumie można zdobyć 40 pkt.):
- zgodność pracy z tematem (0-5 pkt.; każdy błąd rzeczowy powoduje odjęcie
1 pkt., 4 błędy i więcej – 0 pkt.); - logika wywodu i spójność wypowiedzi (0-5 pkt.);
- kompozycja (0-5 pkt.);
- słownictwo i trafne użycie stylistycznych środków perswazji (5 pkt.)
- styl (0-5 pkt.; za każdy błąd odejmujemy 0,5 pkt.);
- poprawność językowo-gramatyczna (0-5 pkt.; za każdy błąd odejmujemy 0,5 pkt.);
- ortografia i interpunkcja, przenoszenie wyrazów (0-2 pkt.; gdy 1-3 błędów – za każdy odejmuje się – 0,5 pkt, 4 błędy i więcej – 0 pkt.);
- samodzielność i szczególne właściwości pracy – oryginalność, śmiałość ujęcia, itp. (0-5 pkt.);
- estetyka pracy (0-3 pkt.).
- zgodność pracy z tematem (0-5 pkt.; każdy błąd rzeczowy powoduje odjęcie
Uwagi:
Przystępując do Konkursu spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie o sens tej pracy, przed jej rozpoczęciem, a także po jej zakończeniu. Odpowiedź może będzie ważniejsza niż nagroda, którą możesz otrzymać.
By uniknąć błędów w pisaniu pracy najpierw należy zapoznać się, w jaki sposób pisze się treść Apelu Poległych.
Jeśli niewyraźnie wypełnisz metryczkę pracy, nie podasz właściwego adresu — może okazać się, że nie dostaniesz zawiadomienia o nagrodzie lub dostaniesz dyplom z błędem w nazwisku. Tel. Kontaktowy: 501 355 794
www.golgota-beskidow.pl email: golgotabeskidow@o2.pl
www.dzieciserc.org email: dzieciserc@o2.pl
METRYCZKA PRACY
Może być kopiowana lub przepisywana w formacie A4;. Prosimy wypełniać czytelnie dużymi drukowanymi literami i załączyć do treści konkursu jako strona I
Tytuł konkursu:
|
Imię i nazwisko/nazwiska, numer klasy oraz wiek autora/autorów w wypadku prac zespołowych — podkreślić nazwisko osoby reprezentującej grupę w kontaktach z organizatorami konkursu
|
Dokładny adres domowy autora/autorów z kodem i nazwą województwa
|
Telefon autora/autorów z numerem kierunkowym, telefon komórkowy oraz e-mail
|
Pełna nazwa (z imieniem patrona) i dokładny adres szkoły lub innej instytucji, która sprawowała opiekę; w wypadku Zespołu Szkół — szczegółowa nazwa lub rodzaj szkoły autora
|
Telefon szkoły (z numerem kierunkowym) i e-mail
|
Imię i nazwisko opiekuna pracy (jeśli był), jego funkcja wobec autora (np. nauczyciel historii, drużynowy, ojciec/matka itp.)
|
Adres i telefon z numerem kierunkowym opiekuna pracy (chętnie domowy, komórka) oraz e-mail
|
Na czym polegała opieka
|
Polityka prywatności konkursu:
Organizatorzy informują, że wszelkie dane osobowe oraz dane tele-adresowe uzyskiwane w trakcie konkursu, będą wykorzystywane wyłącznie w celach konkursowych i nie będą sprzedawane lub udostępniane żadnym innym podmiotom lub osobom fizycznym.