Czytanie nie jest w dzisiejszych czasach rzeczą ani powszechną, ani popularną.
Książki, które jeszcze niedawno były dla dzieci źródłem informacji o świecie, dziś wypierane są przez telewizję i komputer. Te ostatnie dostarczają rozrywki, nie wymagają żadnego wysiłku ani skupienia, są łatwiejsze w odbiorze niż książki. Nauczyciele i rodzice głowią się więc, jak zachęcić młode pokolenie do czytania. Jedną z atrakcyjnych form zachęty może być organizowanie konkursów poezji. Podczas takich spotkań dzieci mogą pochwalić się swoim talentem recytatorskim a nawet aktorskim i poczuć się przez chwilę jak gwiazdy sceny.
18 marca w Szkole Podstawowej w Przybędzy podczas X Szkolnego Konkursu Recytatorskiego zaprezentowali się mali pasjonaci poezji i literatury. W atmosferze zdrowej rywalizacji prezentowali swoje ulubione wiersze i fragmenty książek. Występy oceniała komisja w składzie: Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej pani Beata Leńczuk-Bachmińska, Dyrektor ZS-P w Przybędzy Elżbieta Borowik, Iwona Kłusak- bibliotekarz, organizator konkursu. Na widowni zasiedli również rodzice i uczniowie. Recytacje były bardzo emocjonalne, czasem zabawne, czasem wzruszające. Uczestnicy konkursu zaskoczyli komisję odwagą i emocjonalnym zaangażowaniem w przygotowanie występu. W opinii komisji wszyscy recytatorzy okazali się wygranymi i wszyscy zostali nagrodzeni. Oto zwycięzcy:
Kategoria uczniowie klas I-III
I miejsce-Oliwia Kozieł
II miejsce- ex aequo Sandra Pytlarz, Marta Janik, Oliwia Talik
III miejsce- ex aequo Liliana Kłusak, Natalia Skrzypek, Celina Śleziak
Kategoria uczniowie klas IV-VI
I miejsce-Hanna Juraszek
II miejsce- ex aequo Alina Chmiel, Bartłomiej Jurasz
III miejsce- ex aequo Weronika Tracz, Julia Wach
Wszyscy mali recytatorzy okazali się zwycięzcami konkursu , bo „połknęli bakcyla” czytania, dlatego wszyscy zostali nagrodzeni. Zdobywcy pierwszych miejsc otrzymali tablety i książki, wszyscy pozostali uczestnicy nagrody książkowe i słodkie upominki.
Dzieci i ich rodzice miło wspólnie spędzili czas. Takich wrażeń nie zastąpi żaden film czy gra komputerowa. Wspólne czytanie lub recytowanie dzieci i rodziców jest przyjemne dla obojga, rozwija dziecięcą wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, wpływa na koncentrację i pamięć. Nauczmy więc dzieci, aby pokochały czytanie.
I.K.