Celem badania TIMSS i PIRLS jest uchwycenie zmian w uczniowskich osiągnięciach w matematyce, przyrodoznawstwie i czytaniu oraz wykrycie różnic między systemami oświatowymi w ponad 60 krajach świata. Ma to służyć opracowaniu lepszych metod nauczania dzieci. Ministerstwo Edukacji Narodowej zleciło przeprowadzenie badań na terenie Polski Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Po wyrażeniu zgody dyrektora na przeprowadzenie badań oraz rodziców na udział dzieci w badaniach, wykonaliśmy szereg działań po to, by 14 i 21 kwietnia 2010 roku w szkole w Radziechowach uczniowie klas trzecich mogli przystąpić do rozwiązywania testów. Oprócz testu sprawdzającego poziom wiedzy, każde dziecko otrzymało do wypełnienia ankietę na temat swoich doświadczeń czytelniczych oraz uwarunkowań nauczania matematyki i wiedzy o środowisku.
Centralna Komisja Egzaminacyjna gwarantuje nam całkowitą poufność wyników, będą one prezentowane jedynie w formie zbiorczych zestawień statystycznych bez wyróżnienia poszczególnych uczniów, oddziałów czy szkół.
Dziś jest już po badaniach, emocje, które siłą rzeczy towarzyszyły naszym uczniom, a przede wszystkim nauczycielom uczącym trzecie klasy, opadły. Dla trzecioklasistów był to pierwszy sprawdzian przygotowany poza szkołą, dla nauczycieli zaś, jak przygotowali swoich uczniów, w jaką wiedzę ich wyposażyli i z jaką wiedzą przejdą ich wychowankowie do drugiego etapu edukacyjnego.
Badaniem PIRLS i TIMSS kieruje Międzynarodowe Stowarzyszenie ds. Oceny Osiągnięć Szkolnych (IEA) z siedzibą w Amsterdamie.
mgr Jadwiga Śleziak
Dyrektor Zespołu Szkół
im. ks. prał. St. Gawlika w Radziechowach