W wyjeździe wzięło udział 6 uczniów i dwóch nauczycieli. Uczestnicy wyjazdu zostali bardzo gościnnie przyjęci przez tureckich gospodarzy. W spotkaniu oprócz uczniów z Polski wzięli udział także uczniowie z Holandii.
Podczas oficjalnego powitania goście z Polski i Holandii mieli okazję poznać tradycyjne stroje i tańce regionu Usak. Szkoła turecka zaprezentowała także swoje osiągnięcia w dziedzinie muzyki, prezentując zespoły grające na gitarach, skrzypcach oraz chór szkolny.
W trakcie pięciodniowego spotkania uczniowie z trzech współpracujących szkół wzięli udział we wspólnych lekcjach języka angielskiego, chemii i matematyki, podczas których realizowano treści związane z tematem projektu, czyli ze zdrowym stylem życia i czystym środowiskiem.
Uczniowie uczestniczyli także w zajęciach warsztatowych z fizyki, w trakcie których mieli możliwość poznania budowy elektrowni wodnej oraz w zajęciach artystycznych, podczas których tematykę projektu mieli zaprezentować graficznie na białych koszulkach. Mieli również możliwość zobaczenia instalacji elektrowni wykorzystującej energię termalną do produkcji energii elektrycznej.
Uczniowie i nauczyciele poznali wiele atrakcji turystycznych regionu. Odwiedzili kanion Ulubey, jeden z największych i najgłębszych w Turcji, którego piękno mogli podziwiać ze szklanego pomostu.
Zwiedzili też miejscowości Pamukkale oraz Efez. W pierwszej z nich na stokach góry znajdują się białe wapienne osady. Woda, spływając w dół, tworzy progi ukształtowane w formie tarasów oddzielonych od siebie zaporami. Góra wygląda, jakby była pokryta śniegiem.
W miejscowości Efez podziwiali ruiny starożytnego miasta i odwiedzili Dom Dziewicy Marii, w którym mieszkała Matka Boża pod koniec swojego życia.
Na zakończenie wizyty odbyło się spotkanie, na którym przedstawicielka urzędu miasta Usak przedstawiła prezentację o ekologicznych problemach regionu oraz o źródłach zanieczyszczeń. Odbyła się również dyskusja na temat problemów ekologicznych w krajach partnerskich.
Tak zakończyła się wspaniała wyprawa do dalekiej Turcji. Myślę, że zostanie ona na zawsze w pamięci uczestników. Uczniowie, mieszkając z rodzinami tureckimi, mieli możliwość poznania ich tradycji i obyczajów. Związali się bardzo emocjonalnie ze swoimi gospodarzami, o czym świadczyły łzy podczas pożegnania. Przez cały tydzień mieli możliwość ćwiczenia języka angielskiego, który był jedyną możliwością komunikacji. Wymiana z pewnością wpłynęła bardzo pozytywnie na postrzeganie przez jej uczestników innych kultur, ich zwyczajów i tradycji.
E.S.