Dziś jest czwartek, 4 lipca 2024 r.
Imieniny: Aureli, Malwiny, Zygfryda
Pogoda: 2°C, lekki deszcz więcej →

Wizyta w Gateshead – w Wielkiej Brytanii przedstawicieli szkoły podstawowej z Wieprza

Wizyta w Gateshead – w Wielkiej Brytanii przedstawicieli szkoły podstawowej z Wieprza

Z dniem 1.09.2003, wchodząc w nowe mury pięknej szkoły, rozpoczęliśmy także realizację projektu szkolnego pt. Bogactwo w wielorodności w ramach tego programu. Obecnie w województwie Śląskim na 4000 szkół podstawowych i średnich program ten jest realizowany w około 107 szkołach.

Nasz projekt: Bogactwo w wielorodności:
Współtworząc projekt międzynarodowy, bo składający się ze szkoły z Anglii, Włoch, Węgier, Hiszpanii i Polski, każda szkoła, każde państwo, każde dziecko, będąc „inne” , wnosi coś wyjątkowego do wspólnoty i projektu, dlatego nadaliśmy mu tytuł: BOGACTWO W WIELORODNOŚCI. Nasze dzieci pracując w tym projekcie będą uczyć się jak zachować swoją Polską i regionalną kulturę, jak się nią dzielić, równocześnie czerpiąc z całego „bogactwa” kultur Europy.

Jak się zaczęło...
Aby zakwalifikować się do tego programu musieliśmy stworzyć dość obszerny projekt edukacyjny oraz znaleźć partnerskie szkoły z zagranicy (wymagany był przynajmniej jeden partner z krajów Unii Europejskiej). Zazwyczaj poszukuje się długo chętnych szkół, są specjalne bazy danych w Internecie (www.socrates.org.pl , www.comenius.eun.org). Jednak nam udało się rok wcześniej zakwalifikować do wyjazdu na specjalne Seminarium Kontaktowe w Durham – Wielka Brytania, gdzie po zaprezentowaniu dorobku szkoły, przedstawieniu regionu i kraju przez nauczycielkę j. angielskiego - Annę Kołodziejczak, została zapoczątkowana współpraca z krajami: Anglią, Włochami, Hiszpanią i Węgrami. Następnie kontaktując się pocztą elektroniczną stworzyliśmy wspólny wniosek pt.: BOGACTWO W WIELORODNOŚCI, który w lutym br. wysłaliśmy do Agencji Narodowej Programu Socrates – Comenius. Potem czekaliśmy z niecierpliwością na wynik. No i udało się – przeszliśmy!

Gateshead – W. Brytania
Dnia 03.11.2003 wybraliśmy się do Gateshead – w Wielkiej Brytanii, na pierwszą zaplanowaną wizytę roboczą przedstawicieli 5 szkół partnerujących w naszym projekcie edukacyjnym pt. BOGACTWO W WIELORODNOŚCI. Delegacja Szkoły Podstawowej z Wieprza składała się z następujących osób: dyrektor szkoły - Małgorzaty Ryżki, Anny Kołodziejczak - szkolnego koordynatora programu Socrates–Comenius, oraz dwójki uczniów wyłonionych w szkolnym konkursie: Sabiny Jagosz i Mateusza Pawlusa. Gospodarzem tego pierwszego spotkania była szkoła angielska w Gateshead, obok Newcastle.

Przygotowania...
Ponieważ jest to pierwszy rok pracy nad naszym projektem celem tej wizyty było wstępne zapoznanie się partnerskich szkół. Do wyjazdu przygotowywaliśmy się już od września. Dzieci pisały klasowe listy z wychowawcami po polsku, tłumacząc je następnie na j. angielskim. Przygotowaliśmy też z dziećmi album o szkole, klasach, uczniach i nauczycielach. Nad końcową obróbką komputerową tego albumu czuwali p. M. Owsionka , p. P. Burczak, A. Kołodziejczak. W międzyczasie dzieci doskonaliły swoją umiejętność prezentacji naszej szkoły, regionu i kraju. Ponadto, na wszystkich lekcjach – ponieważ jest to projekt interdyscyplinarny, wszyscy uczniowie zapoznawali się z kulturą państw partnerów. Uczniowie pod kierunkiem p. G. Ciurli założyli klasowe konta internetowe. Jadąc na spotkanie nie zapomnieliśmy też o regionalnych folderach (p. J. Leśniak ) i pamiątkach (m.in. podkoszulkach z nadrukiem SP Wieprz Poland –p. M. Janota, kwiatach -p. A. Micherda, płytach z muzyką lokalnego zespołu Mali Grojcowianie – p. Jurasz).

W angielskiej szkole...
Nasza prezentacja cieszyła się powodzeniem wśród angielskich uczniów i nauczycieli. Szczególnie podobały się pieśni i tańce regionalne: Hajduk i Siustany, oraz warsztaty bibułkarstwa i oczywiście... stroje góralskie. Podkreślić należy tu pracę nauczycielek, które pracowały z dziećmi przed wyjazdem, pań: A. Micherdy, B. Dziergas i E. Jakubowskiej. Przeprowadziliśmy szereg lekcji w klasach oraz pokaz przed całą szkołą, obserwowaliśmy również pracę tej szkoły, zajęcia edukacyjne i pozalekcyjne. Mieliśmy szansę zaobserwować wiele ciekawych rozwiązań, oraz porównać nasze doświadczenia z innymi nauczycielami. Oprócz tego, na spotkaniu partnerów dyskutowaliśmy nad sposobem realizacji zadań projektu na obecny i przyszły rok szkolny.
Udało nam się też co nieco zwiedzić, pomimo napiętego programu, zobaczyliśmy okolice Gateshead, widzieliśmy Mur Hadriana, Newcastle i Edynburg. Ten ostatni jest cudowną stolicą Szkocji nad morzem, w której warto zobaczyć przepiękne stare miasto, wraz z pełnym historii i legend zamkiem królewskim.
Mówi się, że „podróże kształcą” - tak, to prawda. Oprócz poznania realiów kulturowych Anglii, nasze dzieci poznały na własnej skórze dlaczego warto uczyć się języków obcych gdyż musiały porozumiewać się z angielską rodziną u której mieszkali –dlatego maja już pierwszy „ szok językowy” za sobą. Trzeba też powiedzieć, że Sabina i Mateusz dzielnie dali sobie radę. Wróciliśmy bogatsi o bagaż nowych doświadczeń, pełni zapału do pracy i współpracy międzynarodowej, na dodatek nasze walizy zapełniły albumy, listy, prezenty-pamiątki dla naszej szkoły od innych szkół-partnerów, nauczyliśmy się też nowych piosenek i tańców.

Dzień Otwarty...
Po powrocie zorganizowaliśmy, w ramach obchodzonego w całej Europie tygodnia edukacji międzynarodowej - tzw. Comenius Week, Dzień Otwarty, na którym prezentowaliśmy wystawy prac dzieci, listów, albumów i pamiątek otrzymanych od partnerów. Odwiedzający nas goście mogli zobaczyć wtedy jak dzieci pracują w tym projekcie; odbyli więc małą „Podróż po Europie” wchodząc do różnych klas – państw. Dzieciom najbardziej podobały się prace zagranicznych kolegów, oraz włoski taniec Tarantella i piosenka „Un doi tre...”, którą nauczyliśmy nasze dzieci. Teraz na przerwach czasem widać dzieci tańczące ten taniec. Ruszyła machina dziecięcej korespondencji...

Plany...
Przed nami pracowity rok. Przygotowujemy międzynarodowy kalendarz i film o tradycyjnych świętach regionu. W lutym spodziewamy się wizyty studyjnej dyrektora i nauczycieli szkoły angielskiej a w planach jest wizyta do Hiszpanii w maju... (jeżeli środki finansowe pozwolą). I chociaż udział w tym programie przysparza dużo dodatkowej pracy wszyscy nauczyciele SP Wieprz współpracują w tym dziele bo widzą jakie pożytki daje: oprócz wielkiej mobilizacji uczniów, zwiększonej motywacji do nauki języków obcych, przede wszystkim, mnóstwo radości z nowo-nawiązanych międzynarodowych przyjaźni. Mamy nadzieję, ze współpraca naszych szkół okaże się owocna oraz, że nasi uczniowie i cała społeczność Wieprza z włączy się aktywnie w działania projektu. Prosimy też wszystkie życzliwe lokalne władze, instytucje i firmy o wsparcie w realizacji tego projektu.
Serdeczne podziękowania należą się wszystkim osobom, które pomogły w przygotowaniach do wyjazdu dyrekcji, wszystkim nauczycielom, rodzicom i p. Jadwidze Jurasz z Grojcowian. Dziękujemy także za pomoc Dyrekcji Banku Spółdzielczego w Radziechowach.

Kategorie spraw urzędowych