Wydanie dowodu osobistego
Osoba prowadząca sprawę
Jednostka odpowiedzialna
Pokój nr 20 (III piętro)
Telefon: 33 860 15 70
Wymagane dokumenty
- wypełniony wniosek
- aktualna fotografia wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku
Opłaty
Miejsce złożenia wniosku
Podstawa prawna
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U.2023.2798 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2024.572)
Tryb odwoławczy
Formularz on-line na platformie ePUAP
Uzyskaj dowód osobisty - portal gov.pl:
https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty
Sprawdź, czy dowód osobisty jest gotowy:
https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-czy-dowod-osobisty-jest-gotowy
Opis szczegółowy
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w siedzibie dowolnego organu gminy.
- Wniosek składa się osobiście w dowolnym urzędzie gminy na terenie RP.
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
- W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun lub kurator.
- Do złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego wymagana jest obecność osoby, której wniosek dotyczy. Wyjątek stanowią dzieci, które nie ukończyły 5. roku życia.
- Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.
- W przypadku niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody należy się skontaktować z Urzędem Miasta w Żywcu w celu zapewnienia tej osobie złożenie wniosku w miejscu jej pobytu - nr telefonu: 33 475 42 00.
- Podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego pobiera się odciski palców od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, z wyłączeniem osoby:
- która nie ukończyła 12. roku życia,
- od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców (wówczas dowód wydaje się na 12 miesięcy),
- od której pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe,
- która nie ukończyła 5. roku życia,
- posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,
- której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie tych wymogów.
W przypadku składania wniosku o wydanie dowodu osobistego dla małoletniego dziecka lub osoby ubezwłasnowolnionej, rodzic, opiekun lub kurator jest zobowiązany przedstawić także swój dokument potwierdzający tożsamość oraz dokument potwierdzający sprawowanie funkcji opiekuna lub kuratora.
Podczas wizyty w siedzibie organu gminy wnioskodawca podaje dane osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, które urzędnik weryfikuje a następnie przygotowuje wniosek o wydanie dowodu osobistego w formie elektronicznej.
Wniosek jest opatrywany przez wnioskodawcę podpisem składanym za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego.
Wniosek zawiera również odwzorowanie własnoręcznego podpisu osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, która ukończyła 12. rok życia, albo adnotację pracownika organu gminy o przyczynie braku podpisu.
Do wniosku o wydanie dowodu osobistego załącza się kolorową fotografię o wymiarach 35×45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, osoba na fotografii patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice (wymóg ten nie dotyczy: osób, które nie ukończyły 5 roku życia oraz osób, które posiadają orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, a także osób, których stan zdrowia nie pozwala na spełnienie tego wymogu).
Fotografię wykonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego.
- Osoba na fotografii jest przedstawiona bez nakrycia głowy. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, a osoba ta przedłoży zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich przepisami. Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku.
- Osoba na fotografii jest przedstawiona bez okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wadą narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, o ile osoba ta przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.
Potwierdzenie tożsamości przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego:
- Organ gminy potwierdza tożsamość i obywatelstwo osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie ważnego dowodu osobistego lub ważnego dokumentu paszportowego tej osoby, a w przypadku osoby, która nabyła obywatelstwo polskie - na podstawie dokumentu podróży lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, albo danych zawartych w rejestrze PESEL oraz w Rejestrze Dowodów Osobistych, jeżeli osoba ta nie posiada tych dokumentów.
- Organ gminy może potwierdzić tożsamość osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie innego dokumentu zawierającego fotografię, jeżeli osoba ta nie posiada ważnego dowodu osobistego lub ważnego dokumentu paszportowego.
Miejsce złożenia dokumentów:
- Urząd Gminy Radziechowy-Wieprz - pokój nr 20 (III piętro), telefon: 33 860 15 70
- Przez Internet - złożenie wniosku za pomocą usługi elektronicznej
Wnioskodawca może złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego za pomocą usługi elektronicznej, dostępnej na stronie GOV.PL udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w systemie teleinformatycznym, po uwierzytelnieniu w sposób, o którym mowa w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
W przypadku, gdy wniosek o wydanie dowodu osobistego, złożony za pomocą usługi elektronicznej, dotyczy osoby, która ukończyła 12 rok życia, osoba ta ma obowiązek stawienia się osobiście w siedzibie organu gminy, do którego złożono wniosek, celem złożenia odcisków palców oraz złożenia odwzorowania podpisu własnoręcznego. Jeżeli wniosek dotyczy małoletniego dziecka, które ukończyło 12 rok życia lub osoby ubezwłasnowolnionej wraz z tą osobą osobiście musi stawić się w siedzibie organu gminy także rodzic, opiekun lub kurator celem opatrzenia wniosku podpisem złożonym za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego.
Termin na osobiste stawienie się wynosi 30 dni od dnia złożenia wniosku - po upływie ww. terminu złożony wniosek pozostanie bez rozpoznania.
Do wniosku o wydanie dowodu osobistego za pomocą usługi elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492 x 633 piksele (szerokość x wysokość) i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 x 45 mm .